Hannes Velt

Met een achtergrond als Operations Manager en Business Consultant in diverse front- en backoffices heb ik geleerd om met Lean Six Sigma-ogen naar bedrijven en organisaties te kijken. Zo zijn mijn specialishannes veltmes ontstaan: kostenverlaging, bevordering medewerker- en klanttevredenheid en procesoptimalisering.

Dit combineer ik met een Agile aanpak. Opdrachtgevers zijn voornamelijk organisaties met meer dan 10.000 werknemers waar ik mijn ervaring inzet op de IT-, HR- en operationele afdelingen.

Binnen maximaal drie maanden verdien ik mijzelf terug

Daar sta ik voor. Projecten die meer kosten dan opleveren, neem ik niet aan. Mijn inzet moet uiteindelijk leiden tot wendbare, lerende en innovatieve organisaties. In complexe omgevingen waar de oplossing vooraf nog niet vast staat, zoek ik samen met de teams naar mogelijk oplossingen met een adaptive aanpak.

Waar krijg ik energie van?

Teams en organisaties ontwikkelen, samenwerken in creatieve oplossingsprocessen en het toevoegen van waarde. Uiteindelijk moet een organisatie met mij wendbaarder worden dankzij een lerende omgeving voor de werknemers.

Ervaring, visie, aanpak en waarde

Ruime ervaring heb ik met het ontwikkelen van teams in verschillende branches. In mijn rol als manager, adviseur of coach werkte ik met teams van afdelingen dicht bij de klant, maar ook teams van IT en HR. Zo zie ik wat de dynamiek in een organisatie is en wat teams beweegt. Ik combineer een technische achtergrond met de meer zachte kant van organiseren. Deze combinatie is erg sterk. Het lukt mij goed om snelle en krachtige analyses te maken. Dit vul ik aan met de kracht om te luisteren en te verbinden.

Mijn visie is dat teams en organisaties empowered moeten worden om zelf continu te verbeteren richting een high performing team. Mijn aanpak is voor een belangrijk deel gericht op leren, kennis overdragen en verbinden.

Ik vind het erg belangrijk om vanaf moment één waarde toe te voegen. Ik neem geen opdrachten aan als ik mijzelf niet terug ga verdienen.

‘Het moet anders en een klein beetje anders is niet goed genoeg’

De markt verandert sterk. Bij grote organisaties zoals banken en verzekeraars. Maar ook bij zorginstellingen. Digitalisering, automatisering en robotisering hebben een grote impact. Daarom moeten bedrijven flexibel zijn, creatief en innovatief.

Agile kan organisaties en haar medewerkers helpen om met deze veranderingen om te gaan en ervan te profiteren. Bij mijn projecten werk ik vaak vanuit een sence of urgency, het gevoel van noodzakelijkheid, om tot een change story te komen van het team. Ik kom steeds minder vaak weerstand tegen, omdat ik samen met het team op zoek ga naar problemen en mogelijke oplossingen. Wanneer er weerstand is, probeer ik te onderzoeken of dit het project kan verbeteren. Er is meestal een goede reden om het niet met de eerste opzet eens te zijn.

Binnen organisaties spelen teams een belangrijke rol in de wendbaarheid. Het is vaak effectiever om teams te veranderen dan individuen. Of, zoals Dave Snowden zegt: ‘Interaction between people can change, not the people… We tend to focus on changing individuals, rather than changing the way people interact with each other. That last one is more successful’.

Parallelle trajecten

Ik geloof in het veranderen via parallelle verandertrajecten. Snel en naast elkaar: wat werkt zetten we door, wat niet werkt zetten we direct stop.

Benieuwd naar mijn aanpak in uw organisatie? Maak een afspraak voor een nadere kennismaking. Of link met me op LinkedIn.